Cinta hAwA dAN aDAM....AmehemeYana DreamandHope

سْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِي ''Jadikanlah hari ini lebih baik dari hari semalam''ا

(AKU DAN DIRIKU.. ME AND MYSELF..) "We Must Look The LIFE With Lift Up The Head To Stars Through A TELESCOPE Technique Even Also Needed Think Deeply The LIFE Like Showing Careful Attention To The Bacteria Through MICROSCOPE. The TWO LIFE, Far (Like Stars) And Near (Like Bacteria) Which Is Not Able For Us To Confront Or To Face Towards Without A Serious Observation And Earnest....."
mbed plugins

Thursday, March 17, 2011

Maka : Hikayat Merong Mahawangsa


Berkesempatan menonton Hikayat Merong Mahawangsa tadi… fuh! Lima jari aku bagi naik… eh, alamak… terlebih sudah. Ampa sudah tengok ka belum? Untuk meraikan kreativiti dan pembaharuan dalam industri perfileman tempatan… Hikayat Merong Mahawangsa terletak dalam kategori wajib tonton. Itu pendapat aku… mau aku kasi cerita sinopsis cerita ni? hahaha... Disebabkan oleh pihak panggung yang canggung tadi, sound filem tu kedengaran terlalu kuat… sehingga ke tahap yang tidak menyelesakan… ganggu fokus…
Dari segi jalan cerita, kisah epik ini sedikit tersimpang dari genre epik seperti Spartacus, Cleopatra , Troy dan yang sewaktu dengannya. Kenapa? penceritaan yang sedikit bercelaru dengan sesekali hilang fokus. Naratif pantas di awal babak, sepantas montaj ringkas yang singgah di Rom dan China… Suara si tukang naratif ? Hikayat Merong Mahawangsa dibayangi kisah cinta ekspres Putera Rom si Marcus dan Puteri China… bukan Ching Ching… Kisah seteru Pak Kesum dan Taji (geng Garuda) juga punya kisah untuk diceritakan… Kisah ibu Merong, Lang lakonan Umie Aida juga punya ruang untuk dikembangkan… Kita kehilangan separuh dari cerita hidup Merong Mahawangsa… cerita ni… macam tidak mau disambung lagi…
Babak -babak ? wow! Babak pertarungan menarik dan banyak. Aksi tempur yang tidak terlalu kaku. Darah berpercikan secara berleluasa… hehehe.
Babak romantik ? sedikit menjadi… babak lawak… banyak, dan memang menarik… satu panggung boleh gelak.
Stephen Rahman Hughes ( Merong Mahawangsa ) dan Gavin Stenhouse (Marcus) punya keserasian dan berdialog dengan begitu lancar dan pro sekali. Khir Rahman (Kamawas) dari puak Garudajuga punya lakonan yang mantap. Babak yang pasti penonton tak boleh lupa bila Kamawas cuba ambil kesempatan dan mahu ‘bersuka ria’ dengan Puteri China lakonan Jing Lu…( lawa jua aweks ni). Babak Jing Lu mandi macam bogel dalam filem ni mungkin akan mengundang kritikan dari mereka yang berfikiran ‘jauh’.. alahai…
ok..apa lagi aaa… oh ya! kualiti CGI dan syot filem? … alamaks! betullah… untuk sesuatu yang epik, teknik CGI yang biasa-biasa bukan tia bulih pakaitapi kena brush up lagi… proses pewarnaan filem dan efek… kadangkala terlalu kelam dan ketara … untuk punya syot menarik, sesuatu yang lebih realistik akan lebih memantapkan sesebuah filem epik… perahu, tongkang, kapal layar… senjata… dan juga bala tentera serta kostum dan aksesori lain… harus sepadan dan ‘cantik’ serta sesuai mengikut zaman tersebut…. kalau budget filem ni dalam 20 juta… rasanya, banyak lagi yang boleh buat…
tapi itu pendapat aku… korang tengok dulu… dan aku mungkin mau tengok sekali lagi… nanti…
harap2 akan ada versi yang panjang…. versi yang lebih menarik… dengan potongan antara babak yang lebih smooth…
oh… ayat aku hampir tunggang langgang… kemengantukan melanda… dan jari jemari masih mengetuk keyboard…
Korang tengok lah ceta ni memang best !!! Hikayat Merong Mahawangsa.....drpd KRU Studios...
sebelum 2 layan je jep lagu tema filem nih.....



                         Anuar Zain - Sedetik Lebih.....

No comments:

Post a Comment

YOU WANT THE BEST?? BE THE BEST FIRST....

~AKU BUKANNYA BAIK...TETAPI AKU INGINKAN YG TERBAIK...MAKA WAJIB KE ATAS DRIKU MENJADI BAIK... AKU JUGA INGIN MASOK KE SYURGA...MAKA TIADA PILIHAN LAIN LG BGKU MELAINKAN MELUNASKAN AMANAH DI DUNIA SBG TITI KE DESTINASI ABADI~


~LAWAN...HDOP INI MESTI MAU LAWAN....BUAT JAHAT MEMANG SERONOK....TAPI KENA BERANI TANGGONG LA SEKSAAN DI AKHIRAT KELAK....TAK TERTANGGUNG KITA...SUBHANALLAH.... TAK TERTANGGUNG KITA... SETIAP KEJAHATAN ITU TAK AKAN TERLEPAS DRPD HUKUMAN....TAK AKAN TERLEPAS... MAU LARI KE MANA KITA BILA SUDAH DI HADAPAN MAHA PENCIPTA...MAU KELENTONG APA KITA BILA DITANYA APAKAH PERBUATAN KITA SEPANJANG DI DUNIA... TAK BOLEH LARI KITA... TAK BOLEH LARI.... DI DUNIA BOLEH LA MAIN LARI2, SOROK2, SEMBUNYI2.... DI AKHIRAT NNTI??~


~ AKU INGIN LAWAN.... BKN MAU LAWAN ORG, LAWAN MAK AYAH...BUKAN BUKAN... NAK BERLAWAN DGN NAFSU...CHALLENGING TU... ORG BOLEH DAKI GUNUNG EVEREST, TERJUN DARI AEROPLANE, MENCABAR JGK TU...TP BERAPA RAMAI YG SANGGOP SAHUT CABARAN BERTARUNG DGN NAFSU?? TAK RAMAI... AKU MENGAKU... TERMASOKLAH AKU... BYK KALI TERKANDAS... & AKU YAKIN RAMAI JGK YG TEWAS... TAPI, SELAGI KITA HDOP, MASIH BERNYAWA, TAK ADA KATA MUNDUR... LAWAN TETAP LAWAN!!... WALAU SEBAGAIMANA SUSAH SEKALIPUN, AKU AKAN TRY,AKAN USAHA... SEHINGGA SUDAH TIBA MASA AKU MENYEBUT UTK KALI TERAKHIR KALIMAH SUCI "LAILAHAILLALLAH...MUHAMMADUR ROSULULLAH"~


" I LUV ISLAM "


~MEKAR HDOP ISLAM SEPANJANG ZAMAN~